Společnost Ford Motor Co. (F  ) ve středu oznámila, že v průběhu následujících měsíců hodlá snížit počet zaměstnanců, a to o 1400 pracovních pozic převážně v administrativní sféře. Tato zpráva se objevila v souvislosti se čtvrtletními hospodářskými výsledky. Ty ukázaly, že společnosti klesly příjmy. Na tuto informaci reagoval trh negativně a akcie se propadly o 2,5 %.

To ale není to, co by si společnost Ford přála. Její současný cíl je podnikat takové kroky, které povedou k růstu ceny akcií. Toho má být dosaženo snižováním nákladů. Snížení pracovních míst chce společnost dosáhnout tím, že starším zaměstnancům nabídne štědrý a předčasný důchod. Tím by do konce října chtěla počet placených pracovních míst výrazně zredukovat.

Tento plán není nicméně tak jistý. Proti tomuto kroku může zakročit současný prezident Spojených států amerických Donald Trump. Ten usiluje o zvýšení zaměstnanosti, a to i v oboru automobilového průmyslu. Ford jako druhý největší producent automobilů zaměstnává přibližně 30 000 obyvatel a lze očekávat, že snahy o zvýšení zaměstnanosti budou mířeny i na tuto společnost.

Ford se již v minulosti uchýlil k podobným krokům. V roce 2005 propustil 5 000 pracovníků v návaznosti na neuspokojivé výsledky společnosti s cílem snížit náklady. Dnes o 12 let později nastal stejný scénář, který má hlubší cíl, a to zvýšení hodnoty akcií společnosti. Zda se tento cíl podaří naplnit. to ukáže až čas.

Společnost v současné době poznamenává více negativních skutečností. Na začátku letošního roku Donald Trump pohrozil společnosti, že v případě, že uskuteční svůj plán v podobě přesídlení části společnosti do Mexika, budou na Forduvaleny ohromné dovozní daně. Na Trumpův tlak na americké firmy, aby nepřenášely výrobu za hranice, reagovala automobilka Ford tak, že od plánu vybudovat novou továrnu v Mexiku za 1,6 miliardy dolarů upustila. Část těchto peněz použije na modernizaci stávajících linek v USA.

Trump v prezidentské kampani dlouhodobě kritizoval americké společnosti, které vyrábí zboží kvůli nižším nákladům v Mexiku a následně je dováží zpět do USA. Opakovaně pohrozil zavedením 35% dovozní daně, respektive cla. Trump, také uzavřel dohodu s výrobcem klimatizace Carrier, kterého opakovaně kritizoval. Prezident společnost přesvědčil, aby 1 100 pracovních míst v Indianě nepřesouvala do Mexika. Společnosti výměnou slíbil daňové pobídky v celkové výši přesahující sedm miliónů dolarů (zhruba 178 miliónů korun).

Další zprávou, která odráží špatné výsledky společnosti, je změna generálního ředitele. Po třech letech ve vedení firmy vystřídá Marka Fieldse Jim Hackett. Fields čelil velmi silné kritice ze strany valné hromady, která ho ostře kritizovala za zhoršující se finanční výsledky. Neudělal prý také dost pro rozšíření byznysu automobilky a inovace směrem k autům budoucnosti. Právě v této oblasti podle novin New York Times Ford zaostal za konkurenty jako General Motors (GM  ) nebo technologickou společností Google (GOOGL  ), které již autonomní vozidla testují. Ford zatím slibuje, že plně autonomní vůz ukáže na silnicích v roce 2021. Výrobce elektromobilů Tesla (TSLA  ), který v tržní hodnotě letos překonal jak Ford, tak i General Motors, slibuje uvést auto s řadou automatických prvků už letos. Zda nové opatření v rámci řízení nákladů a nový generální ředitel povedou společnost Ford k lepším výsledkům, zjistíme až v následujících čtvrtletích. Analytici se shodují, že by se měl pokles, který firma v poslední době zaznamenala, zastavit, přinejhorším zpomalit.