Umějí Američané šetřit peníze? Podle výsledků nedavných studií nejsou Američané schopni odložit peníze na horší časy. Americký životní styl, jehož hlavními znaky jsou konzumerismus a sytost, staví Američany do hrozivého světla. Jejich úspory v podstatě neexistují, zatímco dluhy stále rostou.

Průzkum provedený portálem GOBankingRates.com ukázal, že 7 z 10 Američanů (69 % populace) odložilo na horší časy méně než 1 000 dolarů. Tento výzkum byl proveden také v roce 2015, ale jeho výsledky nebyly lepší. 62 % Američanů uvedlo, že má na spořicím účtu méně než 1 000 dolarů. Pouze 15 % dotázaných našetřilo více než 10 000 dolarů. To není všechno. Minulý rok uvedlo 34 % Američanů, což znamená 108 milionů Američanů, že peníze nešetří vůbec. Situace nevypadala lépe ani v roce 2015, kdy ani jeden cent nečinily úspory 28 % dotázaných. Podle výsledků výzkumu nemá 28 % žen a 28 % mužů žádné úspory. Méně než třetina Američanů si vytváří rezervu do důchodu v rámci pracovního plánu s názvem 401k.

Přestože se průzkumu účastnila malá pokusní skupina, lze podobné závěry vyvodit z měsíčných údajů Federální rezervní banky v St. Louisu. Úspory amerických domácností v lednu 2017 činily pouze 5,5 %. Ve srovnání se statistickými údaji za posledních 50 let je zaznamenávána klesající tendence. Míra úspor byla dvakrát vyšší než nyní - nejvyšší nárůst hodnoty byl zaznamenán v květnu 1975, kdy činila 17 %. Výsledky ukazují, že Američané nemají dolary na horší časy, případ ztráty zaměstnání nebo vážné nemoci.

Američané nejsou obeznámeni s pojmem finanční polštář. Nízká míra úspor je způsobena mnoha faktory, ale to vše je spojeno s konzumním životním stylem. Američané rádi utrácejí peníze - je to viditelné zejména během Černého pátku, který je svátkem výprodeje. Také zvýšení popularity on-line plateb mělo vliv na snížení úspor na úkor spotřeby. Obchodní platformy typu Apple Pay společnosti Apple (AAPL  ) nebo PayPal (PYPL  ) umožňují rychlý nákup bez kontaktu s hotovostí.

Nakupování se stalo životním stylem a způsobem, jak vytvořit svůj image v sociálních médiích. Na Facebooku (FB  ) a Instagramu se objevují reklamy určené pro uživatele smartphonů, často se nabídka zdá být velmi atraktivní, a proto kupujeme další nadbytečné věci. Američané milují sociální média - 8 z 10 Američanů používá portály typu Facebook (79 %), Instagram (32 %), Pinterest (31 %) a Twitter (24 %). Životní styl Američanů je nepřímo nutí, aby utráceli peníze za nejnovější věci, například iPhone. Má to za cíl získat větší popularitu mezi známými a ukázat svou vysokou životní úroveň, například na Facebooku nebo Instagramu. 47 % Američanů říká, že měl Facebook přímý vliv na jejich rozhodnutí, pokud šlo o nákupy. Sociální média tvoří trendy a Američané sledují životy známých lidi v sociálních médiích a chtějí být jako oni, proto kupují stejné věci jako jejich oblíbené hvězdy. Dobrým příkladem je Kim Kardashian, kterou na Instagramu sleduje 91 milionů lidí.

Mnoho odborníků z oblasti osobních financí doporučuje, abychom používali pravidlo "50-20-30". Podle toho pravidla bychom měli utrácet 50 % měsíčného platu na nezbytné náklady (nájemné, média a jídlo), 20 % by mělo být určeno pro různorodé finanční cíle a úspory (např. splácení úvěru) a 30 % na jiné libovolné náklady.